Back home!

14 december 2012 - Westland, Nederland

Het is freaking koud hier!!! De Nederlandse wereld doet nog een beetje onwerkelijk aan, maar het is leuk om weer thuis te zijn! Ik moet alleen nog een even inkomen denk ik.

De vlucht was goed, 3 stoelen voor Suzy die dus heerlijk heeft geslapen. Ik kon ook wel een paar uurtjes slaap gebruiken, aangezien de laatste dagen in Dar overdag bestonden uit m’n ouders alle coole plekken laten zien, en ’s nachts de laatste Ndovu’s drinken met mijn vrienden.

Ik zal het missen. Van te voren had ik dit nooit verwacht, eigenlijk had ik geen idee waar ik terecht zou komen. Dat er zoiets zou bestaan als een yacht club of dat er zoveel leuke mensen zouden wonen in de stad, ik had het niet durven hopen. Daarbij heb ik veel van het mooie land kunnen zien samen met Alies, Balder en mijn ouders. Wat is er leuker dan dat mensen uit Nederland je op komen zoeken in een ander continent! Daarbij zijn sommige dingen moeilijk uit te leggen, nu kunnen zij me helpen J
Het werk in het ziekenhuis was soms frustrerend, maar vaak ook erg leuk en interessant. Ik heb op medisch gebied een totaal andere wereld gezien. Jullie weten over de problemen om mijn onderzoek te starten, maar uiteindelijk zijn alle vergunningen en papieren binnen en heb ik nog een paar weken productie kunnen draaien. Daarbij gaat een andere geneeskundestudent in januari naar Tanzania om het onderzoek voort te zetten, het opstarten is dus geen verspilde moeite geweest.

Eigenlijk is het een frappant fenomeen, dat bloggen. Zo snel er een voet over de grens wordt gezet is het opeens normaal om familie, vrienden en collega’s van je vader op de hoogte houden van je escapades. Normaal gesproken gooi ik mijn leven niet zo graag op internet, en als ik gewoon in Nederland ben ga ik ook niet iedereen vertellen dat ik een nieuwe favoriete boom heb of welke muziek ik luister tijdens het crosstrainen.  Nu wel. Ik vond het veelste leuk om de verhalen te schrijven, en uit de bezoekersstatistieken die ik natuurlijk na elk verhaaltje checkte bleek dat er veel trouwe lezers zijn. Heel erg bedankt daarvoor, en voor alle leuke reacties die ik heb gekregen. Zonder lezers geen blog. Deze site zal zeker in de lucht blijven, er valt namelijk nog heel veel te onderzoeken in deze wereld!!

Gek dat je leven dus in alles kan veranderen: land, huis, vrienden, werk, klimaat, en nu alles weer naar het oude. Het zal waarschijnlijk binnen 3 dagen weer uiterst normaal zijn, wat helemaal niet erg is: ik heb veel zin om lekker in Nederland te zijn! M’n vrienden, familie, huisje, Rotterdam! Alleen jammer dat ik mijn eigen was weer moet doen. En schoonmaken. En dat ik geen zwembad meer heb. En de zee zo’n 28 graden kouder is. Haha, gemengde gevoelens ;-) Maar wat zal het relax zijn om weer te kunnen gaan waar je wilt, ongeacht of het donker is, je alleen bent of je een tas bij je hebt. En dingen die gewoon geregeld kunnen worden zonder dat je zelf overal naast moet staan om te controleren of het gebeurt, en of het wel goed gebeurt.

Gelukkig heb ik nog even vakantie, zo’n 1,5 maand :-). 19 december vertrek ik nog voor 6 dagen naar Zweden om m’n broertje op te halen die daar gestudeerd heeft, dus met kerst is de family weer compleet in eigen land. Toch beter dan alle plastic bomen en kerstliedjes op het strand van Tanzania. In februari start mijn oudste coschap en in april ga ik afstuderen. Daarna een baan zoeken, nieuwe avonturen wachten!

Hopelijk tot snel allemaal!! Morgen ben ik weer in Rotterdam!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Noortje:
    10 december 2012
    Ha Suus!
    Welkom thuis!
    En bedankt voor al je geweldige, sappige, avontuurlijke en mooie verhalen... We zullen ze missen!
  2. Joke:
    11 december 2012
    Hallo Suzanne, welkom thuis in het koude, kleine kikkerlandje!
    Ik heb genoten van je verhalen van Dar Es Salaam, Zanzibar en verre omstreken omdat wij er afgelopen februari ook geweest zijn, alles is dan zo herkenbaar..........
  3. Peter Zwart:
    11 december 2012
    Hoi Suzanne,

Welkom thuis, koud hè brrrrrrrrrrrr.
    Fijn dat je weer in goede gezondheid terug bent op het honk.
    Heb je de koffers van je ouders toevallig onderweg nog gezien?:-) :-(
    Dank voor je mooie verhalen vanuit het roerige Afrika. Heel leerzaam en interessant !
    Sterke weer in de normale rituelen en heel veel succes straks met het afstuderen.

Hartelijke groeten

Peter
  4. Jasmijn:
    12 december 2012
    Knapste nicht! Toppie dat je weer thuis bent! Maar wat heb ik genoten van je mooie verhalen! Ik hoop je snel weer te zien, en ff te knuffelen!